Om hur svårt det kan vara att bara lyssna

_MG_1703

Kanske är det ett uttjatat ämne med kommunikation och lyssnande. Lösningen på alla samarbets- eller relationssvårigheter tycks vara att förbättra kommunikationen. Det behöver inte vara fel. Det är ju ibland svårt för oss alla att lyssna på det som våra medmänniskor säger, utan att ta över frågan och försöka lösa problemet. Vi gör det som regel av välvilja, eftersom det helt enkelt känns bra att hjälpa till och vara till nytta. Men emellanåt vill den andre inte bli räddad, utan kanske bara uttrycka det där svåra för att sedan ta itu med frågan på egen hand. Här finns ett kul youtube-klipp om behovet av att någon lyssnar på det vi säger, istället för att försöka lösa det.

Karolina Isberg, leg. psykolog

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.